A vegetáriánus étrend 50%-kal csökkentheti a szívbetegség kockázatát

food-healthy-vegetables-potatoes_2.jpg

Még mindig abban a tévhitben élnek sokan, hogy a vegetáriánusok és vegánok (ami persze nem ugyanaz, hiszen míg az előbbi étrend, utóbbi egy erkölcsi döntés & életmód) salátán élnek, gyengék és betegeskednek. Pedig ez nincs így, sőt, egyre több mai tanulmány igazolja, hogy az egész életen át tartó húsevés nagyon rossz az emberi szervezetnek.

Az American Heart Association kutatása szerint a növényi alapú étrend a legjobb választás a szívelégtelenség csökkentésére, még olyan betegek számára is, akik korábban nem rendelkeztek szívbetegséggel. A betegség nem hirtelen következik be, hanem egy folyamat, amit nem igazán lehet észrevenni laikusként. Ráadásul a szívelégtelenség nem feltétlen jelenti azt, hogy a szíved leáll. 

Kezdődhet úgy is, hogy a szerv elgyengül, és nem lesz elég erős ahhoz, hogy vért pumpáljon az egész szervezetbe, vagy képtelen beszerezni elegendő tápanyagot a szervezetünk vérrel való "táplálásához". A kutatók úgy becsülik, hogy 6.5 millió, 20 évesnél idősebb amerikai szenved szívelégtelenségben. És ez nem írható a kevés sport számlájára, a hanyag étrend a legmeghatározóbb az egészségtelen életmódban. Azt pedig lássuk be, Magyarország eléggé hasonlít az amerikai állapothoz, derül ki a WHO kutatásából

11132017vegetarian.jpgAz új tanulmányok szerint a növényi alapú étrend a legjobb a szívnek.
ROBYN BECK/AFP/GETTY IMAGES

Az előzetes megállapításokat a szervezet a 2017-es Scientific Sessions rendezvényen mutatták be, amely a kutatók és a klinikusok együttesét terjesztette elő a legfrissebb szívegészségügyi tudományok megvitatására.

A tudósok öt különböző étrend tervet vizsgáltak annak meghatározására, hogy melyik csökkentette a szívelégtelenség kockázatát a leginkább: A gyorsételeket és a tésztaféléket, a növényi alapú édességeket, a déli (beleértve az édes italokat és a sült ételeket), valamint az alkoholt / salátákat. Azoknál a személyeknél, akik zöldségeket és gyümölcsöket, illetve más növényi ételeket fogyasztottak, 42%-kal kevesebb eséllyel állapítottak meg szívelégtelenséget vagy annak kialakulásának esélyét azokhoz képest, akik kevesebb zöldséget/gyümölcsöt és más, teljes értékű növényi ételeket ettek. A többi étrend pedig nem mutatott ekkora kockázati esély csökkenést, tehát nem jelenthetik ki, hogy egészségesek vagy egészségesebbek, mint a növényi étrend. 

Míg egyes tanulmányok kimutatták, hogy egy jó étrend segíthet csökkenteni az artériákban a lepedék felhalmozódását, ez a tanulmány azt mutatja, hogy a táplálék fontos szerepet játszik a szívelégtelenség megakadályozásában még azok számára is, akiknek nincs szívbetegsége.

"Az étrend leginkább sötétzöld leveles növények, gyümölcsök, babok, teljes kiőrlésű gabonafélék és minimális mennyiségű halak fogyasztásából állt azoknál, akik kevesebb esélyt mutattak a szívelégtelenségre." - nyilatkozta Dr. Kyla Lara, a tanulmány egyik társszerzője.

20634979_1940112536264597_3170610734115586048_n.jpg

Sült paprikás tészta, ropogós fűszeres csicseriborsóval
IG@bos.kitchen

Itt meg kell említenem, hogy egyrészt halat sem esznek a vegetáriánusok, másrészt pedig ugyan egészség és környezetvédelem szempontjából egy fokkal jobb a halfogyasztás, mint a marhahús (erkölcsileg persze nem igazán elfogadható, hiszen minden állat érez és élni akar) viszont fontos tudni, hogy a hal sem mondható egészségesnek.

A halfogyasztás káros hatásairól ebben a cikkben írtunk.

Az National Institutes of Health (NIH) tanulmányából származó adatok felhasználásával a csapat 15 569 embert vizsgáltak, akiknél nem volt szívkoszorúér-betegség vagy szívelégtelenség. Ezután a kutatók 2007 és 2013 között elemezték az egészségügyi nyilvántartásokat, a kérdőívek szerint jelentett étrendeket vizsgálva, a résztvevőket egy étkezési tervhez rendelték és 300 kórházi látogatást tettek a szívelégtelenség miatt.

Korábban a NYU Langone Health Eugenia kardiológusa, Gianos elmondta a Newsweek nevű portálnak, hogy a kutatás kimutatta azt is, hogy a vegán és a mediterrán étrend a legjobb a rák és a szívbetegségek kockázatának csökkentésére.

11132017vegetarian_0.jpgA korábbi kutatások azt mutatták, hogy minél több étrend korlátozza az állati eredetű termékeket, annál hatékonyabb egészségügyi előnyöket fogunk észrevenni az emberiségen.
SAID KHATIB/AFP/GETTY IMAGES

Dr. Gary Fraser kardiológus a NIH helyszínén egy történetben elmagyarázta:
"A tendencia majdnem olyan, mint egy lépcsőfok. A szívproblémák kialakulására a legkisebb az esély a vegánoknál, aztán jönnek a szigorú vegetáriánusok, majd a lacto vegetáriánusok, a peszkatáriánusok, végül pedig a mindenevőknél van a tetőfok, a legmagasabb kialakulási esély."

Azok számára, akik nem tudnak azonnal lemondani a húsról (vagy más állati termékekről), Gianos azt ajánlja, hogy sokkal több növényi ételt készítsen és fogyasszon, akár fokozatosan szokjon át a növényi ételekre és mellőzze a húst az étrendjéből, illetve lehetőség szerint hagyjon fel azonnal a marhahússal és a vörös húsokkal, hiszen egészségtelenek és környezetromboló az állattenyésztési módszer, amivel a hús az asztalra kerül. 

Mindenki szíve megköszöni majd ezt a szívességet - az állatokról nem is beszélve, akiknek nem kell többé szenvedniük és meghalniuk. 

Vegánnak lenni egyszerű. Gyere, csatlakozz a csoportunkba, légy nyitott és segítünk!

További egészségügyi, környezetvédelmi és állatvédelmi cikkekért nézz körbe a Csir Kevin blogon!

———————————————

Ne felejts el követni Facebook-on:

Ha tetszett a cikk, kérlek, hogy mutasd meg ismerőseidnek is! ;)