Eltömíti a kókuszolaj az artériákat?

coconut-oil.jpg

Még ha nincs is rá tudományos bizonyíték, miért ne próbálhatnánk meg az Alzheimer kórt kókuszolajjal kezelni?

A cikk a NutritionFacts videója alapján készült.

Ellentétben más természetes gyógymódokkal, mint a sáfrány, ami ugyanolyan jól működött, mint a legnépszerűbb gyógyszer, mellékhatások nélkül, a kókuszolaj egyike a ritka növényi telített zsírsav forrásoknak, amik általában csak állatokban vannak jelen, és növelik a rossz koleszterin szintet, ami pedig a legfontosabb kockázati tényezője az első számú gyilkosunknak: a szívbetegségnek. Ki szeretnéd próbálni a kókuszolajat egy Alzheimer kóroson, hogy meglásd történik-e valami? Jó! Én benne vagyok, de ha nem látsz semmi fejlődést (ahogy vártuk), nem szívesen folytatnám hosszú távon.

Akik kókuszolajat árulnak, azt mondják, nem kell aggódni, mert ebben olyan telített zsírsav van, ami nem emeli meg a koleszterin szintet.

Ugyanezt halljuk a marhahús termelőktől is. A National Cattlemen's Beef Association mindig arról beszél, hogy a marhahúsban egy sztearinsav nevű zsírsav van, ami a gonosz zsírsavaktól eltérően (palmitin, mirisztin és laurin), valóban emeli a koleszterin szintet, a sztearinsav semleges hatással van a vér koleszterin szintjére. Nos, ez igaz, a marhahúsban tényleg van sztearinsav, de képzeld csak, kétszer annyi van benne palmitin és mirisztin savból, amiről tudjuk, hogy megemeli a koleszterint.

baff.jpg

Ez olyan, mintha a Coca Cola azt mondaná, hogy az üdítő italtól nem hízol el, mert a kólában víz van, és a víz semleges hatással van a hízásra. Igen, de nem csak ez van benne. És ugyanez a helyzet a marhahússal, és a kókuszolajjal is.

Volt egy tanulmány, ami azt állította, hogy a koleszterin szint csökkenthető kókusz olajos étrenddel, de csak akkor, ha vajas étrenddel hasonlítjuk össze. Onnan tudhatod, hogy gond van a termékeddel, ha vajban gazdag étrenddel kell összevetned ahhoz, hogy jobb fényben tudd feltüntetni. Igen, felvitte a koleszterin szintet, de nem annyira, mint a vaj. De mit jelent ez igazából?

10 évig ez volt minden, amit tudtunk


Nemrég 4 új tanulmány jelent meg: egy populációs vizsgálat és három klinikai vizsgálat. A populáció filippínó nőkből állt, és habár azoknak volt a legrosszabb a koleszterin szintje, akik a legtöbb kókuszolajat ették, szintén ők voltak a legelhízottabbak is, ami önmagában is képes emelni a koleszterin szintet. Amikor sikerült kiküszöbölni azt, hogy akik több kókuszolajat fogyasztanak, azok elhízottabbak is legyenek, akkor a koleszterinszínt emelkedés már veszített a jelentőségéből.

Ahhoz, hogy az egyes tényezőket valóban ellenőrizni tudjuk, le kell tesztelnünk őket. Az első klinikai vizsgálat során napi két evőkanál kókuszolajat adtak az alanyoknak három hónapon át, és a koleszterin szintjük csak egy kicsit emelkedett meg. Habár, ezalatt az idő alatt mindnyájukat  fogyásra kényszerítették azzal, hogy kalóriaszegény étrendre fogták őket. Ha fogysz, a rossz koleszterin szinted magától lecsökken. Az a tény, hogy kókuszolaj fogyasztása mellett nem csökkent le, annak a káros hatásaira utalhat.

Egy nyílt címkés (azaz nem vak, kontrollcsoport nélküli) vizsgálat során, amiben napi két evőkanál kókuszolajat adtak a szokásos étrendjükhöz, nem romlott az alanyok koleszterin szintje, viszont egy jobban megtervezett (randomizált, keresztezett) vizsgálatban a kókuszolaj jelentősen rontott az alanyok rossz koleszterint szintjén. 

A Harvard javaslata: "Használd mértékletesen"

Nézd, ha olyan egészségesen étkezel, hogy az LDL (rossz) koleszterin szinted 60-70 körüli, akkor talán nem okoz problémát. A telített állati zsíroktól eltérően a kókuszolaj nem okoz ugrásszerű gyulladás növekedést, ami pedig az állati termékek fogyasztása után azonnal jelentkezik, ami teljesen érthető, hiszen emlékezhetsz rá, hogy talán az állati termékekben található halott bakteriális méreganyagok a felelősek ezért, amiket a telített zsírsavakkal viszünk be. Volt pl. ez a tanulmány, ami összehasonlította a kókuszolajból, lenmagolajból, vagy csukamájolajból készült csokis süti hatásait a gyulladásos markerekre. Nem sok hatása volt a gyulladásos génexpresszióra a kókuszos és len sütiknek, de a csukamájolaj valóban rosszabb lehet.

marker.jpg

———————————————

Ha tetszett a cikk, kérlek, hogy mutasd meg ismerőseidnek is!

Küldd el ezt a linket annak, akivel szeretnéd megosztani:
http://csirkevin.blog.hu/2017/06/06/eltomiti_a_kokuszolaj_az_arteriakat

A videó/cikk fordítója

Moór Anna

Link az eredeti cikkhez: Does Coconut Oil Clog Arteries?

További információ a NutritionFacts.org oldalon 

Referenciák: